Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@11:44:09 GMT

فاز سوم پروژه مطالعه و حفاظت مجسمه نادرشاه انجام شد

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۲۶۳۶

فاز سوم پروژه مطالعه و حفاظت مجسمه نادرشاه انجام شد

به گزارش  گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگی، پرستو نعیمی طرئی، با اعلام این خبرگفت: این پروژه بزرگ میان رشته‌ای با پیشنهاد اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خراسان‌رضوی و حمایت اداره کل موزه ها، توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در سال ۱۳۹۴کلید خورد.

او با بیان اینکه در فاز نخست پروژه ضمن جمع آوری سوابق موجود، مراحل مستندنگاری از اثر با تجهیزات به روز و شیوه‌های ممکن انجام شد تصریح کرد: درفاز دوم سال ۱۳۹۵ تمام مطالعات علمی و تخصصی لازم با هدف تشخیص آسیب‌ها و ارزیابی وضعیت اثر برای برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز حفاظتی، توسط متخصصان مرتبط درون سازمانی در پژوهشکده حفاظت ومرمت آثارتاریخی-فرهنگی انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشگرافزود: در این راستا از همکاری متخصصان مراکز برون سازمانی مختلف پژوهشی، آموزشی وصنعتی، شرکت‌های دانش بنیان و فارغ التحصیلان رشته حفاظت و مرمت آثار تاریخی در بخش خصوصی استفاده شده‌ است.

نعیمی طرئی خاطرنشان ساخت: پروژه مطالعه و حفاظت مجسمه نادرشاه واقع در مجموعه باغ نادری مشهد در سال پژوهشی ۹۹-۹۸ در فاز جدیدی با هدف برنامه‌ریزی کنترل خوردگی و تقویت شرایط سازه به لحاظ ترک‌های تنشی با استناد به مطالعات پیشین برنامه‌ریزی شده است.

او گفت: در این راستا در فاز سوم پروژه، ضمن تکمیل اطلاعات تخصصی از پاتین سطح، مدلسازی استاتیکی و دینامیکی مجسمه وانجام محاسبات مهندسی بیشترین تنش وارده و تخمین عمر مجسمه از ناحیه ترک‌های مذکور، تمامی مطالعات تخصصی مورد نیاز برای ارزیابی ایمنی شیوه‌های ممکن در ترمیم و کنترل خوردگی ترک‌های تحت تنش با تهیه و شبیه سازی آلیاژ مجسمه و انجام عملیات پیش بینی شده جوش ذوبی، لحیم سخت، لحیم نرم و چسب کاری با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و تحت نظارت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی انجام گرفته است.

راهبر تخصصی پروژه مطالعه و حفاظت مجسمه نادرشاه واقع در مجموعه باغ نادری مشهد در پایان اظهارکرد: تمام مطالعات تخصصی انجام شده در این پروژه بزرگ توسط متخصصان حوزه‌های مختلف حفاظت آثار تاریخی، تصویربرداری تخصصی اسکن لیزر، مجسمه سازی، مهندسی مواد و متالورژی، شیمی، مهندسی مکانیک و با مشاوره اساتید برجسته و بنام دانشگاه صنعتی شریف در حوزه‌های خوردگی و جوش فلزات انجام و مطالعات تکمیل شده است.

برچسب‌ها گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری میراث فرهنگی گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری میراث فرهنگی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۲۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی نگارخانه ترانه باران، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقه‌مندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

این نشست تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان، مهدی خانکه استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه فرشچیان، مهدی محمدی استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره و محبوبه کاظمی دولابی مدیر نگارخانه ترانه باران همراه بود.

عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی

سجاد محمد یارزاده رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد می‌تواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.

وی با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب می‌شود.

در دل قرآن فضای گفت‌وگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد

در ادامه نشست مهدی محمدی استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره با اشاره به اینکه در دل قرآن فضای گفت‌وگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، بیان کرد: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.

کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است

مهدی خانکه استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است، گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان می‌دهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخش‌هایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقه‌مند به خلق آثار هنری در شاخه‌های مختلف بوده و هستند.

وی با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و ... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشته‌های مختلف هنری روایت کنند.

در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشست‌هایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.

نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است

محبوبه کاظمی دولابی مدیر نگارخانه ترانه باران نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.

وی بیان کرد: از این رو آمادگی آن را داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقه‌هایی که می‌تواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشه‌ای همه ما برای قرآن احترام قایل هستیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیت‌های ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، می‌تواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.

کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد و دهه‌ها طول می‌کشد. بسیار خوشحالم می‌بینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کرده‌اند که نتیجه آن می‌تواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.

کد خبر 6089607

دیگر خبرها

  • انهدام ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی
  • محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز کشف شد
  • کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود